Köpevillkor

Läs igenom köpevillkoren innan du beställer catering. Genom att lägga en beställning godkänner du köpevillkoren.  

Allmänt
De här köpevillkoren gäller för dig som kund vid beställning av catering från Kalaskulan (Mat & Hotell i Luleå AB), 556787-9696, adress Nordkalottstaden 2B, 972 54 Luleå.

Genom att godkänna köpevillkoren intygar du att du är 18 år och att inga andra hinder finns för att du godkänner dessa köpevillkor. Ett godkännande innebär att du accepterar att följa köpevillkoren vid användning av tjänsten.

Kunden anses ha accepterat köpevillkoren när kunden lägger beställningen i direkt kontakt med Kalaskulans personal eller om beställningen görs via e-post eller hemsidans frågeformulär. Din bokning är bekräftad först när du blivit kontaktad av oss.

Bryter du mot köpevillkoren har Kalaskulan rätt att avsluta köpet och du meddelas då via e-post.


Beställning
Privatpersoner och företag kan beställa catering som du väljer att hämta vid vår restaurang på Nordkalottstaden 2B i Luleå eller få beställningen levererad till valfri adress mot en leveransavgift. Din catering levereras av Kalaskulan eller med bud.

Du ansvarar för att de uppgifter du lämnar vid beställning är korrekta och uppdaterade samt att dina uppgifter hålls uppdaterade vid behov. Dina kunduppgifter ska hållas strikt konfidentiella och får inte spridas. 


Avbokning och ändring
Avbokning av beställning med ett ordervärde (exkl. moms) uppgående till mindre än 5 000 kronor ska ske senast tre (3) vardagar före avtalat leveransdatum. Avbokning av beställning med ett ordervärde (exkl. moms) uppgående till mellan 5 000 kronor ‒ 50 000 kronor ska ske senast tio (10) vardagar före avtalat leveransdatum. Vid för sen avbokning utgår debitering med 100% av ordervärdet.

Ändring av en beställning, som inte medför att ordervärdet väsentligen ändras, får ske senast två (2) vardagar före avtalat leveransdatum.


Betalning
Privatpersoner betalar via kortbetalning eller swish i direkt anslutning till leverans eller i förskott. Kortbetalning sker via Billwerk+ betaltjänst. Du kan även betala i restaurangen i samband med att du hämtar din catering. Har du beställt hemleverans och vill betala i restaurangen ska din beställning vara betald senast dagen innan leverans.

Företag kan betala mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar om inte annat avtalats. Efter förfallodatum utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen.


Priser och utbud
Aktuella priser på menyer och bufféer visas alltid på hemsidan. Kalaskulan har möjlighet att genomföra förändringar gällande avgiftens storlek och/eller tjänstens innehåll. Vid stora förändringar av tjänstens innehåll uppdateras köpevillkoren och en ny version hålls tillgänglig via hemsidan. Du ansvarar själv för att se till att du tagit del av den senast uppdaterade versionen. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive 12% moms.

Har du fått ett särskilt introduktionspris eller ”prova-på-pris” från Kalaskulan så gäller erbjudandet en gång per person. Detsamma gäller även andra kampanjer med Kalaskulan som avsändare om inget annat anges.

Utbudet i hemsidan är anpassat utifrån säsong och du hänvisas till hemsidan för uppdaterad information.

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att bufféns/menyns exakta utseende återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan samt slutförsäljning och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser.


Ansvar för Kalaskulans egendom
Kunden ansvarar för emballage, vagnar, porslin och annan egendom tillhörande Kalaskulan som hyrs av kunden eller av annan anledning medföljer vid leverans av cateringtjänsten (”Egendom”) under tiden kunden har Egendomen i sin besittning. Kunden är skyldig att vårda Egendomen väl och ersätta alla skador och svinn avseende Egendomen till fulla varuvärdet, förstörd eller ersatt Egendom tillfaller inte kunden utan stannar i Kalaskulans ägo.

Egendom som varit i kundens besittning ska återlämnas till Kalaskulan, i samma skick som vid utlämnande, enligt särskild överenskommelse eller utan dröjsmål. Porslin och glas ska vara grovrengjort från matrester respektive tömda på vätska och nedpackade i samma back som vid leverans.


Innehållet i maten
Vi hanterar många livsmedel i våra lokaler, det kan därför finnas spår av samtliga 14 allergener i maten. Har du frågor kring innehållet eller specialkost är du välkommen att oss på info@kalaskulan.se eller 0920-22 88 18. Vår växel är öppen kl 8.00-16.00, måndag-fredag. Övrig tid hänvisas du alltid till ett journummer.

Vi reserverar oss för att, i undantagsfall, behöva byta ut vissa ingredienser/råvaror i våra menyer. De byts då ut mot lämpliga och likvärdiga ersättningsvaror. Det kan till exempel bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas ut eller ersättas.


Livsmedelshantering efter leverans
Så snart du tagit emot din catering övergår ansvaret för maten till dig. Vi ersätter inte eventuella skador på din catering efter tidpunkten för leverans/avhämtning. Finns du inte på plats för att ta emot din catering vid leverans debiteras ordinarie priser enligt tidigare överenskommelse.

Din catering är färsk vid leverans och ska ätas i direkt anslutning till att du tagit emot leveransen. Äter ni inte maten på en gång ansvarar du för att kylförvara de kalla rätterna. De rätter som levereras varma får varmhållas i max 2 timmar.


Hantering av personuppgifter
Vi behandlar alltid dina personuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Dina personuppgifter är alltid skyddade från tillgång av obehöriga och Kalaskulan värnar om den personliga integriteten. Endast ett begränsat antal personer med särskild behörighet har tillgång till informationen. För mer information se vår Integritetspolicy.

Kalaskulan behandlar dina personuppgifter med syfte att administrera kundförhållandet, fullgöra föreskriven skyldighet att lämna uppgifter till myndigheter samt för att genom marknadsföring lämna information om egna, företagets Kalaskulans, tjänster och produkter. Vi behandlar inhämtade personuppgifter i första hand i syfte att utföra identifiering, kundanalys, marknadsföring samt affärsutveckling.

Du kan få information om vilka uppgifter om dig som Kalaskulan behandlar och även begära att uppgifter tas bort eller ändras om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. Du kan även begära att dina uppgifter inte ska behandlas eller användas för information.

Du ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter via kontakt med Kalaskulan. Kalaskulan ansvarar inte för konsekvenser på grund av inaktuella kunduppgifter, till exempel felaktig leveransadress, telefonnummer eller e-postadress. Har du frågor om hur vi behandlar personuppgifter är du välkommen att kontakta företaget på info@kalaskulan.se.


Ångerrätt, reklamation och feedback
Försäljningen av catering via Kalaskulan omfattas inte av ångerrätt enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Du kan läsa mer om ångerrätt och vilka varor och tjänster som är undantagna från ångerrätt på Konsumentverkets hemsida.

Vi vill att du ska vara nöjd! Är du inte nöjd ber vi dig att kontakta oss direkt så ser vi till att så snabbt som möjligt försöka hitta en lösning. Vi förbehåller oss rätten att avgöra vad som anses vara en lämplig lösning i varje enskild situation. Kontakta oss snarast om du önskar ändra antalet portioner, vi försöker om möjligt hjälpa dig med detta.


Force majeure
Kalaskulan är befriad från skyldigheten att fullgöra viss förpliktelse enligt avtal mellan sig och kund, om underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför Kalaskulans kontroll (”Befriande Omständighet”) om omständigheten förhindrar eller försvårar fullgörande av förpliktelsen. Detsamma gäller om underlåtenheten har sin grund i försenade leveranser från Kalaskulans underleverantörer som orsakats av Befriande Omständighet.

Såsom Befriande Omständighet anses bland annat krig, terrorism, sabotage, myndighetsingripande, förbud, restriktioner, arbetsmarknadsstörningar, väderleksförhållanden och brand. Inträffar en Befriande Omständighet och denna påverkar Kalskulans möjlighet att fullgöra sina avtalsenliga förpliktelser ska Kalaskulan AB snarast möjligt informera kunden.


Kontakta oss
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på info@kalaskulan.se eller 0920-228818. Vår växel är öppen kl 08.30-16.00, måndag-fredag. Övriga tider hänvisas du alltid till ett journummer.

Luleå den 27 augusti 2024.

gör din förfrågan här

Vill du göra en förfrågan/beställning eller kanske du har andra önskemål på upplägg än de vi presenterar här är du varmt välkommen att kontakta oss. Du kan ringa oss på 0920-22 88 18 eller fylla i det här formuläret.